Најновије актуелности

25. 12. 2024.

Марко Стругаревић именован за врховног државног ревизора

Савет Државне ревизорске институције именовао је данас Марка Стругаревића за врховног  државног ревизора у Сектору број 5. Полагањем заклетве пред члановима Савета, Стругаревић је преузео дужност врховног државног ревизора.

13. 12. 2024.

Представљање потенцијалних тема за ревизије сврсисходности пословања за 2025. годину

Председник Државне ревизорске институције (ДРИ) и генерални државни  ревизор, др Душко Пејовић, одржао је данас стручне консултације током којих су вође тимова за ревизију сврсисходности пословања представиле потенцијалне теме ревизија сврсисходности пословања које ће бити обухваћене Програмом ревизије ДРИ за 2025. годину.

12. 12. 2024.

Одржана обука за спровођење ревизија у реалном времену

Запослени у Државној ревизорској институцији (ДРИ), на челу са руководством, учествовали су 4. и 5, као и 10. и 11. децембра, на обуци за планирање и спровођење ревизије у реалном времену одржаној у Београду.

12. 12. 2024.

Предавање највишег руководства ДРИ за представнике здравствених установа

Председник Државне ревизорске институције (ДРИ) и генерални државни ревизор, др Душко Пејовић и врховни државни ревизор Сектора број 3, Жељко Мотић, одржали су 12. децембра предавања на саветовању које је Комора здравствених установа Србије, под називом „Нова парадигма здравства“, организовала у Врњачкој Бањи.

10. 12. 2024.

Делегација ДРИ учествовала на обележавању 30 година од оснивања Ревизорског суда Републике Словеније

Делегација Државне ревизорске институције (ДРИ) учествовала је на свечаности поводом обележавања 30 година од оснивања Ревизорског суда Републике Словеније одржаној 8. и 9. децембра у Конгресном центру „Брдо“ код Крања.

(Не)ефикасно коришћење пољопривредног земљишта у државној својини

(Не)ефикасно коришћење пољопривредног земљишта у државној својини

Објављено: 8. 2. 2023.

Председник Државне ревизорске институције (ДРИ), др Душко Пејовић, рекао је данас да од укупног пољопривредног земљишта у државној својини, које је 31. октобра 2021. године износило 805.795 хектара, расположиво земљиште за давање у закуп и на коришћење износи 408.684 ха, односно 51 одсто, а изузете парцеле од давања у закуп и на коришћење чине 397.111 ха или 49 одсто.

„Главни разлози изузећа ових парцела су  разлика између правног и фактичког стања, односно на терену, није пољопривредно земљиште – 71 одсто, пашњаци и утрине који су враћени селу на коришћење – 19 одсто, парцеле ни правно ни фактички нису пољопривредно земљиште – четири одсто и остали разлози“, нагласио је др Пејовић на конференцији за медије.

Др Пејовић је додао да је од расположивог пољопривредног земљишта, уговорима о закупу и на коришћење дата површина од 264.929 хектара, односно 65 одсто, а земљиште које није дато у закуп и на коришћење, које остаје необрађено, површине је 143.488 хектара или 35 одсто.

Циљ ревизије сврсисходности пословања – „Ефикасно коришћење пољопривредног земљишта у државној својини“ био је да се испита да ли се ефикасно користи пољопривредно земљиште у државној својини и то – доношењем планских докумената, свеобухватном и ажурном евиденцијом, давањем у закуп и на коришћење пољопривредног земљишта, као и одговарајућом контролом.

Ревизијом су обухваћени Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде,  Управа за пољопривредно земљиште, градови Зрењанин и Вршац.

Ревизија је показала да надлежни органи нису обезбедили ефикасно коришћење пољопривредног земљишта у државној својини, што је довело до тога да закупци улазе у посед и након отпочињања агроекономске године, а за пољопривреднике то значи немогућност избора културе коју ће сејати, док се пољопривредно земљиште у државној својини за то време не обрађује.

Основни предуслови за ефикасно издавање у закуп и на коришћење пољопривредног земљишта у државној својини нису испуњени зато што пољопривредне основе, као обавезни плански документи, нису донете“, рекао је Никола Стефановић, овлашћени државни ревизор и додао да евиденција Управе за пољопривредно земљиште не приказује реално стање површине пољопривредног земљишта у државној својини.

Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде није, ни након више од 16 година од доношења Закона о пољопривредном земљишту, предузимало активности у циљу доношења Пољопривредне основе Републике Србије, као обавезног планског документа.

Према речима Стефановића, надлежни органи нису обезбедили ефикасно планирање и спровођење поступака давања у закуп и на коришћење пољопривредног земљишта у државној својини, што је довело до тога да закупци пољопривредног земљишта на годину дана не могу да сеју јесење културе, а земљиште не може адекватно да се припреми ни за пролећне културе.

Градови Вршац  и Зрењанин нису ближе уредили поступак давања у закуп и на коришћење пољопривредног земљишта у државној својини, како би спровођење тих поступака било ефикасно“, објаснио је Стефановић.

Како је објаснио, градови Вршац и Зрењанин нису благовремено доносили годишње програме, што је довело до кашњења у покретању и спровођењу поступака давања у закуп и на коришћење пољопривредног земљишта у државној својини, као и у остваривању прихода од закупа.

Ревизија је показала и да су опредељене површине пољопривредног земљишта у државној својини за коришћење без плаћања накнаде без јасно прописаних критеријума.

„Услед недовољно ефикасног надзора надлежних органа над спровођењем Закона о пољопривредном земљишту и над коришћењем пољопривредног земљишта, изостаје унапређење ефикасности коришћења пољопривредног земљишта у државној својини“, закључио је Стефановић.

ДРИ је субјектима ревизије упутила препоруке у циљу унапређења стања у овој области. Министарству пољопривреде, ДРИ је, између осталог, препоручила да предузме активности у циљу доношења Пољопривредне основе Републике Србије, предузме мере и активности по питању благовременог доношења годишњих програма јединица локалне самоуправе и пропише критеријуме према којима јединице локалне самоуправе опредељују површину пољопривредног земљишта у државној својини коју дају на коришћење без плаћања накнаде.

Извештај о ревизији сврсисходности пословања "Ефикасност коришћења пољопривредног земљишта у државној својини" доступан је овде.