Представљен Обједињени извештај о ревизијама сврсисходности пословања „Информациони системи у јавном градском превозу“
Објављено: 19. 2. 2024.Потребна је сарадња градских управа и градских предузећа која врше услугу јавног градског превоза у Републици Србији, у циљу покретања заједничке иницијативе ка стандардизацији информационих система у јавном градском превозу, што је кључни корак ка пружању бољих и свеобухватнијих услуга грађанима и успостављању неопходне поузданости система, речено је на данашњој конференцији за медије Државне ревизорске институције (ДРИ).
„Информациони системи у јавном градском превозу се уводе због побољшања ефикасности, боље наплате и анализе података, пружања информација путницима о кретању возила“, рекао је др Душко Пејовић, председник ДРИ и генерални државни ревизор и додао да управљање овим системима треба да обухвати све мере прописане у циљу успостављања адекватног нивоа информационе безбедности, што је дефинисано Законом о информационој безбедности, као и Законом о заштити података о личности.
Како је нагласио др Пејовић, у досадашњем коришћењу, приступ системима и базама података имали су и имају пружаоци услуга, није обезбеђен континуитет пословања у случају раскида сарадње, нису успостављене све неопходне мере информационе безбедности, употреба апликативних контрола је могла бити свеобухватнија, а информисање грађана о услугама и кретању возила је могло бити боље.
„У наша четири највећа града – Београду, Нишу, Новом Саду и Крагујевцу, где смо спровели ревизију, живи преко 2,5 милиона становника. Дакле, обухваћени су највећи градови у Србији, који са једне стране, гледајући укупан број, имају највећи број становника у земљи, а са друге стране, гледајући процентуално, имају највећи број корисника градског превоза у односу на укупан број у Србији“, истакао је др Пејовић.
Ово су кључни разлози због којих је ДРИ одлучила да уврсти ову тему у Програм ревизије за 2023. годину.
„Циљ ревизије био је да се оцени ефективност и ефикасност информационих система у локалним самоуправама који се односе на јавни градски превоз, односно да се оцени у којој мери су примењене мере испуниле неопходне циљеве када је у питању управљање системима, поузданост информационих система и управљање подацима корисника – грађана и у којој мери систем омогућава ефикасност контроле наплате и плаћања услуга превоза“, рекао је др Пејовић.
Дејан Стојиљковић, државни ревизор и вођа тима који је спровео ревизију, нагласио је да информациона безбедност није успостављена на свеобухватан начин, јер нису усвојене и примењене мере заштите које обухватају управљање ИТ ризицима и ИТ инцидентима, успостављање адекватне организационе ИТ структуре, усвајање, ажурирање и примену одговарајућих правилника, политика и процедура у области информационе безбедности, управљање приступом системима и управљање процесом континуитета пословања, што је неопходно како би била осигурана поузданост система.
„Није успостављен ефективан механизам сарадње са пружаоцима услуга, зато што нису усвојена и имплементирана правила и процедуре када је у питању ова област, није обезбеђен континуитет пословања у случају раскида сарадње и процес обраде података о личности није уређен на начин прописан законом“, рекао је Стојиљковић.
Такође, Стојиљковић је истакао и да већина субјеката није успоставила свеобухватан механизам употребе апликативних контрола у циљу боље контроле тачности података, али и свеобухватнијих услуга грађанима, пре свега у смислу бољег информисања и интеграције са другим информационим системима.
ДРИ је спровела четири ревизије сврсисходности пословања „Информациони системи у јавном градском превозу“ у Нишу, Крагујевцу, Новом Саду и Београду.
Субјекти ревизије су били Јавно комунално предузеће „Дирекција за јавни превоз Града Ниша“, Јавно комунално предузеће „Шумадија“, Крагујевац, Јавно градско саобраћајно предузеће „Нови Сад“ и Градска управа града Београда – Секретаријат за јавни превоз.
ДРИ је, према утврђеним налазима, извела закључке, субјектима ревизије дала одговарајуће препоруке и очекује да ће стандардизација информационих система у јавном градском превозу бити корак ка пружању бољих и свеобухватнијих услуга грађанима и успостављању неопходне поузданости система.
Обједињени извештај о ревизијама сврсисходности пословања „Информациони систем у јавном градском превозу“ доступан је овде.