Најновије актуелности

18. 11. 2024.

Недостаци у систему интерних контрола код субјеката ревизије

Горанка Јовановић, овлашћенa државнa ревизорка, одржала је презентацију „Најчешћи недостаци у систему интерних контрола код субјеката ревизије“, на међународном семинару који је од 12. до 15. новембра на Златибору организовало Међународно удружење овлашћених интерних ревизора у јавном сектору, под називом „Степен развоја финансијског управљања и контроле и интерне ревизије у Републици Србији и региону“.

12. 11. 2024.

Представници ДРИ учесници радионице о праксама извештавања ради повећања утицаја ВРИ

Врховни државни ревизор у Сектору број 3, Жељко Mотић, и виши саветник за контролу квалитета, Милош Мандушић, учествовали су на радионици о праксама извештавања ради повећања утицаја врховних ревизорских институција (ВРИ) са темом „Боље писање извештаја“, одржаној од 7. до 8. новембра у Љубљани.

5. 11. 2024.

Одбор за финансије дао једногласну сагласност на Предлог финансијског плана ДРИ за 2025. годину

Председник Државне ревизорске институције (ДРИ) и генерални државни ревизор, др Душко Пејовић, представио је данас на седници Одбора за финансије, републички буџет и контролу трошења јавних средстава Народне скупштине Предлог финансијског плана Државне ревизорске институције за 2025. годину и пројекцијама за 2026. и 2027. годину.

 

24. 10. 2024.

Важност и значај рада интерне ревизије са становишта надлежности ДРИ

Горанка Јовановић, овлашћена државна ревизорка, одржала је презентацију под насловом „Препоруке Државне ревизорске институције указују на важност и значај рада интерне ревизије“, на семинару који је 24. и 25. октобра у Београду организовало Удружење овлашћених интерних ревизора у јавном сектору.

18. 10. 2024.

Делегација ДРИ учествовала на састанку Контакт комитета председника ВРИ ЕУ

Делегација Државне ревизорске институције (ДРИ), на челу са председником и генералним државним ревизором, др Душком Пејовићем, учествовала је на конференцији  „Независност врховних ревизорских институција (ВРИ) земаља Европске уније (ЕУ)“ и годишњем састанку Контакт комитета председника ВРИ земаља чланица Европске уније“ одржаним 15–17. октобра у Пафосу, у организацији ВРИ Републике Кипар.

Image not exists

Резиме ревизионог налаза из извештаја државне ревизорске институције о ревизији нацрта закона о завршном рачуну буџета Републике Србије за 2009. годину

Објављено: 19. 9. 2011.

Овај РЕЗИМЕ обухвата области ревизионог налаза у којима су у постуку ревизије утврђене неправилности.

1. РАЧУНОВОДСТВЕНИ СИСТЕМ

Законом о буџетском систему и Уредбом о буџетском рачуноводству прописана је главна књига трезора , начин евидентирања и садржина главне књиге трезора, главне књиге директних и индиректних корисника и помоћних књига и евиденција.

У поступку ревизије утврђено је да главна књига трезора и помоћне књиге и евиденције ревидираних субјеката не представљају свеобухватне евиденције о финансијским трансакцијама које укључују стање и промене на имовини, потраживањима, обавезама, изворима финансирања, расходима, издацима, приходима и примањима како је то предвиђено важећим прописима.


Главна књига трезора не садржи податке о приходима и расходима из осталих извора индиректних корисника буџетских средстава.

2. ИНТЕРНА КОНТРОЛА И ИНТЕРНА РЕВИЗИЈА

2.1. Интерна контрола


Законом о буџетском систему и Правилником о заједничким критеријумима и стандардима за успостављање и функционисање система финансијског управљања и контроле у јавном сектору дефинисана је обавеза директних и индиректних корисника буџетских средстава и других субјеката из области јавног сектора да успоставе систем интерне контроле за све трансакције рачуна прихода и расхода, рачуна финансијских средстава и обавеза и рачуна финансирања, као и управљања државном имовином.



Интерна контрола се успоставља као систем процедура и одговорности свих лица укључених у финансијске и пословне процесе корисника буџетских средстава и организација обавезног социјалног осигурања.



У поступку ревизије нисмо се уверили да је код корисника буџетских средстава систем интерне контроле успостављен на начин да својим функционисањем обезбеђује примену закона, прописа, правила и процедура као и постизање других циљева због којих се, у складу са законом, успоставља.



2.2. Интерна ревизија


Законом о буџетском систему и Правилником о заједничким критеријумима за организовање и стандардима и методолошким упутствима за поступање интерне ревизије у јавном сектору , прописана је обавеза организовања интерне ревизије између осталих код директних корисника буџетских средстава.



У поступку ревизије утврдили смо да је десет директних корисника буџетских средстава организовало интерну ревизију, код шест корисника организовање је у току, док три корисника још нису организовалу интерну ревизију.



3. ГОДИШЊИ ФИНАНСИЈСКИ ИЗВЕШТАЈИ



3.1. Биланс стања


Законом о буџетском систему прописан је садржај Завршног рачуна. Један од прописаних образаца је Биланс стања.


У поступку ревизије утврдили смо да исказани подаци у Билансима стања не одражавају стварно стање јер


- већина ревидираних корисника није извршила попис и усклађивање књиговодственог стања нефинансијке имовине са стварним стањем (29.919.612 хиљада динара);


- већина ревидираних корисника није извршила попис финансијке имовине (3.393.150. хиљада динара);


- нису исказани подаци о стању нефинансијске имовине у приреми која се финансира из средстава Националног инвестиционог плана;


- нису исказани подаци о стању финансијске имовине (потраживања и аванси);


- стање дугорочних кредита, власничких удела Републике у капиталу правних субјеката, револвинг кредита, позајмица датих из буџетске резерве ранијих година, позајмица из средстава приватизације и осталих краткорочних потраживања није поуздано;


- нису исказани подаци о неизвршеним обавезама у 2009. години које се преносе и имају статус преузетих обавеза у наредној буџетској години.



3.2. Извештај о извршењу буџета


Саставни делови Завршнног рачуна буџета Републике Србије, између осталих, су и Биланс прихода и расхода, Извештај о капиталним издацима и примањима, Извештај о новчаним токовима и Извештај о извршењу буџета.


У поступку ревизије утврдили смо да наведени извештаји у свим деловима не дају истинит и објективан приказ података јер су ревидирани корисници извршавали расходе са апропријација и евидентирали их на економским класификацијама које по свом садржају и карактеру не одговарају економским класификацијама утврђеним Контним планом за буџетски систем и то:


- са апропријације Субвенција извршавани су Расходи за запослене и Специјализоване услуге у износу од 11.232 хиљада динара;


- са апропријације Накнаде за социјални заштиту из буџета извршавани су Трошкови банкарских услуга у износу од 17.690 хиљада динара;


- са апропријације Дотације верским заједницама извршавани су Издаци за капиталне субвенције за водопривреду у износу од 1.664 хиљада динара;


- са апропријације Издаци за зграде и грађевинске објекте извршавани су Расходи за новчане казне и пенале по решењу судова у износу од 13.756 хиљада динара;


- са апропријације Издаци за кредите студентима и ученицима извршавани су Расходи банкарских услуга у износу од 26.775 хиљада динара;


- са апропријације Примања од продаје домаћих акција и осталог капитала (приватизације) извршаване су Позајмице из средстава приватизације у износу од 1.969.088 хиљада динара;


- са апропријације Услуге по уговору извршавали Расходе за запослене, накнаде за раду у комисијама и радним групама у износу од 64.216 хиљада динара.



4. ЈАВНИ ДУГ



Задуживање Републике Србије по основу јавног дуга регулисано је Законом о буџетском систему и Законом о јавном дугу. Јавни дуг представља дуг Републике Србије који настаје по основу уговора који закључи Република, по основу државних хартија од вредности; уговора, односно споразума, датим гаранцијама и другим основама.



У извештају о кредитима, домаћим и иностраним и извршеним отплатама дугова у току 2009. године нису исказани подаци о обавези Републике према ММФ – у по основу stand-by аранжмана у износу од 113.362,06 милиона динара (1.182,22 милиона евра), односно исказани подаци јавног дуга нису усаглашени са подацима о јавном дугу Републике који се води код Народне банке Србије.

5. РЕЗИМЕ УТВРЂЕНИХ НЕПРАВИЛНОСТИ

Утврђено је да су ревидирани корисници закључивали уговоре о делу са физичким лицима за послове који су систематизовани у Правилнику о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места и извршавали ове обавезе са консолидованог рачуна трезора у износу од 76.876 хиљада динара.


Утврђено је да су ревидирани корисници преузимали обавезе без писаног уговора или другог правног акта и закључивали уговоре о набавци добара, пружању услуга и извођењу грађевинских радова који нису у складу са прописима који регулишу јавне набавке у износу од 303.088 хиљада динара.


Утврђено је да је преузета обавезе и закључен уговор за набавку нематеријалне имовине у износу преко одобрене апропријације у буџетској 2009. години у износу од 115.271 хиљада динара.


Утврђено је да ревидирани корисници нису извршили пренос сопствених прихода на рачун извршења буџета како је прописано Законом о буџету за 2009. годину у износу од 397.000 хиљада динара.

6. ЕФЕКТИ РЕВИЗИЈЕ

1.У поступку ревизије извршена је корекција финансијских извештаја из Завршног рачуна буџета Републике Србије за 2009. годину :


- смањење првобитно исказаног буџетског дефицита за износ 4.180.857 хиљада динара;


- исказаног стања нефинансијске имовине у припреми и нематеријалне имовине на дан 31.12.2009. године за износ од 33.908.194 хиљада динара;


- исказаног стања финансијске имовине на дан 31.12.2009. године за неутрошене сопствене приходе индиректних корисника и Фонда за подстицање развоја пољопривредне производње у Републици у укупном износу од 9.551.007 хиљада динара за износ;


- евидентирано је потраживање по уговорима о задуживању ради повезивања стажа у износу од 2.147.696 хиљада динара.


2. Извршен је пренос неутрошених средстава Фонда за подстицање развоја пољопривредне производње у Републици у износу од 5.200.000 хиљада динара на евиденциони рачун Министарства пољиопривреде, шумарства и водопривреде.